Øjenklinik – sådan træffer du et trygt og sikkert valg

Når du vælger hvilken klinik, der skal udføre din øjenlaserbehandling eller linseudskiftning, er der mange ting, du skal huske på. Først og fremmest tryghed og sikkerhed. For at du kan tage et trygt og sikkert valg, har vi lavet en liste over spørgsmål, som du bør stille til klinikken.

Har klinikken et aktivt kvalitetsarbejde?

Aktivt kvalitetsarbejde betyder, at alle processer, rutiner og driftsresultater systematisk bliver fulgt op, gennemgået og evalueret. Dette er for at minimere risici og sikre, at resultaterne af synskorrektionen er af højest mulige standard. Nogle klinikker har dedikerede teams, der alene fokuserer på denne opgave. Spørg den klinik du overvejer at benytte, hvordan deres kvalitetsarbejde ser ud.

Holder klinikken dig godt informeret om risici og bivirkninger?

Noget, der er ekstremt vigtigt, når det gælder øjenlaser eller linseudskiftning, er, at patienten er opmærksom på risici og bivirkninger. Fordi – selv om risiciene er små – er det vigtigt, at du som kunde har mulighed for at tage stilling til disse, før du træffer din beslutning. Oplysninger skal gives både skriftligt og mundtligt i god tid inden enhver operation, så du under rolige forhold kan sætte dig ind i de informationer, der gives, samt få svar på alle spørgsmål og tanker.

Sikrer klinikken, at din synsfejl er stabil?

For at være i stand til at bestemme, om din synsfejl er stabil, som den skal være forud for en synskorrektion, kræves en dokumenteret synshistorik. Derfor er det vigtigt, at klinikken beder dig om at medbringe synsprøve/brillerecept der er mindst to år gammel. På denne måde kan klinikken sammenligne resultaterne af deres målinger med de foregående synsprøver og se, at din synsfejl ikke har ændret sig væsentligt i de seneste år (din syn skal have været stabilt i mindst to år). Hvis dine briller er ældre end to år gamle, kan du som regel nøjes med at medbringe, så klinikken kan måle styrkerne og p den baggrund foretage vurderingen.

Er der en tryghedsgaranti?

Hvad hvis du ender med at udvikle synsfejl efter fire år, eller hvis der stadig er en lille synsfejl tilbage efter din behandling? Det kan nemlig ske. Har din klinik i de tilfælde en tryghedsgaranti, der dækker supplerende behandling? Og hvis de har en sådan garanti, hvor længe gælder den så? Andre ting, der bør være inkluderet i en tryghedsgaranti, er gratis efterkontrol, så du som kunde er sikker på, at du altid er velkommen til at komme tilbage, hvis du har spørgsmål til dit syn.

Er der en vagttelefon til rådighed?

Når en synskorrigerende behandling er udført, kan der opstå spørgsmål under helingsprocessen. Derfor er det vigtigt, at den klinik, som foretager din øjenbehandling er let tilgængelig. Hvis du har spørgsmål, kan det føles meget utrygt, hvis du ikke umiddelbart kan få svar på dem. Spørg derfor den klinik du overvejer at benytte, om de har en vagttelefon, hvor de er tilgængelige 27/7.

Som nævnt er der mange ting, man skal huske på, før en synskorrektion, de ovennævnte punkter beskæftiger sig hovedsageligt med tryghedsdelen. Læs dette indlæg for en mere omfattende tjekliste.

Hvis du vil vide, om du kan foretage en øjenlaserbehandling eller linseudskiftning, er du velkommen til at booke en undersøgelse hos os!

Book undersøgelse